آشنایی با طرح جابربن حیان

آشنایی با طرح جابربن حیان

(پروژه ها ي علمي دانش آموزان دوره ابتدايي)

 

اهداف طرح:

  • سنگ بناي پژوهش دانش آموزي
  • تقويت مهارت هاي IT
  • تحقق اهداف دوره ابتدايي
  • تقويت مهارتهاي زندگي
  • شناسايي استعدادها و كار آفريني
  • موقعيتي مناسب براي ارزشيابي توصيفي

 

 

والدين محترم
سلام
فرزند شما قـرار اسـت بـا انجـام يـك پـروژه علمـي در نمايشگاه مدرسه شركت نمايد . شركت در اين فعاليت علمي اثـري مانـدگار در يـادگيري فرزنـد شـما خواهـد گذاشت و به عنوان رويدادي جالب و و خاطره انگيـز در خاطرات او خواهد مانـد . هـدف ايـن اسـت كـه دانـش آموز ضمن لذت بردن از يك فعاليـت علمـي مهارتهـاي فكري و عملي دانشمندان را تجربه نموده و فرا گيـرد . در طول چند هفته اي كه فرزندتان درگير ايـن فعاليـت علمي مي شود ؛ سـعي خواهـد كـرد پـروژه اي علمـي را طراحي نموده و با استفاده از روش علمي جـواب سـؤال خود را پيـدا كنـد . ايجـاد تفكـر خلاقانـه ، مهـارت حـل مســئله و همچنــين تقويــت مهــارت هــاي نوشــتاري و گفتاري از ديگر اهداف پروژه علمي است . لازم به ذكر است ، دانـش آمـوزان بـراي انجـام پـروژه خود جزوه ها و دستورالعمل هـايي را دريافـت خواهنـد كرد كه آنها را در انجـام مراحـل مختلـف يـاري خواهـد كرد و همراهي شما كمك مي كند كار دانش آمـوز بـه موقع شروع و در زمان مقرر به پايان رسد . از آنجايي كه بيشتر كار پروژه ي علمي خارج از مدرسه و در خانه انجام مي شود از شما مي خواهيم كه در طول انجام پروژه فرزند خود را تشويق كنيد و بر پيشـرفت او نظارت داشته باشيد .
حمايت شما كليد موفقيت پروژه ي او اسـت؛ امـا تقاضـا داريم كه ميزان راهنمايي و مشاركت شـما در پـروژه ي فرزندتان تا حدي باشد كه اجراي پروژه توسط خـود او انجام گيرد و به حق او كه همان « پيشـرفت يـادگيري » است خللي وارد نشود . به اين مطلب مهم توجـه داشـته باشيد كه دانش آموز بايد شخصاً با مسائل روبرو شود و براي حل آنها كوشش نمايـد و فقـط در صـورت نيـاز از راهنمــايي مــا (والــدين و معلمــان ) بهــره منــد شــود . فرزنــدتان را در مواقــع لازم راهنمــايي كنيــد امــا اجــازه دهيد كه كليت پروژه بازتابي از تـلاش و برنامـه ر يـزي خود او باشد .
اين نكته را هم به خاطر داشته باشيد كه هزينه ي زيـاد عامل موفقيـت يـك پـروژه نيسـت و در صـورت اتخـاذ روش درست حتي با صرف چند صد تومان هم مي توان يك پروژه ي موفق انجام داد .
در صـورت مـبهم بـودن موضـوع پـروژه ي فرزنــدتان ، آموزشگاه آمادگي دارد كه با ارائه اطلاعات و راهنمـايي هاي لازم شما را ياري نمايد . جهان آينده در دست فرزندان ماست و آنان با چشـيدن لــذّت فعاليــت علمــي ، كشــفيات جديــد را در آن رقــم خواهند زد .
به اميد ديدار شما و فرزندتان در نمايشگاه علمي .

 

* معرفي جشنواره *
جشنواره جابر بن حيان يك رقابت سالم و هيجان انگيز علمي بين دانش آموزان دوره ابتدايي است كـه طـي آن پروژه هاي علمي دانش آموزان در قالب نمايشگاه هـاي علمــي ارائــه و داوري مــي شــود . ايــن نمايشــگاه هــا در ســطوح آموزشــگاهي ، منطقــه اي ، اســتاني و كشــوري برگزار خواهد شد .


*تعريف پروژه علمي *
پروژه ي علمي عبارت است از كوشش علمي انفرادي يا گروهي دانش آموزان در بـاره يـك موضـوع معـين كـه آنان ضمن اين كوشش هيجان انگيـز علمـي ، كـار يـك دانشمند را انجام مي دهند و نگرش هـا و مهـارت هـاي علمي او را پيدا مي كنند . يعني دانش آموزان سـعي مـي كنند به دقت مشاهده كنند ، سوال بپرسند ، جمـع آوري اطلاعات كنند ، فرضيه بسازند ، آزمـايش كننـد و نتـايج كار علمي خود را جمع بندي و ارائه نمايند .


*نمايشگاه علمي *
دانش آموزان محصول فعاليتهاي علمي خـود را ابتـدا در قالب يـك نمايشـگاه علمـي در آموزشـگاه بـه معـرض نمايش و داوري مي گذارند و طـي مراحـل بعـد، پـروژه هاي برگزيـده آموزشـگاه بـه نمايشـگاه علمـي منطقـه، پروژه هاي برتر منطقه به نمايشـگاه علمـي اسـتان و در نهايــت پــروژه هــاي برتــر اســتان بــه نمايشــگاه علمــي كشوري راه خواهند يافت .


*انواع پروژه علمي *

1- جمع آوري نمونه همراه با طبقه بندي مثال : جمع آوري و طبقه بندي مجموعه اي از برگ ها
2- مدل ( ساخت نمونه ) مثال : ساخت مدلي از دانه و معرفي اجزاي آن ( پوسته ،اندوخته و گياهك )
3- نمايش مثال : نمايش حركت مواد درون ساقه كرفس با اسـتفاده از محلول هاي رنگي
4- تحقيق مثال : تحقيق در مـورد گياهـان دارويـي ايـران و محـل رويش آنها
5- آزمايش مثال : آيا نورهاي رنگي مختلف به يك انـدازه بـر رشـد گياه موثرند ؟
6- طراحي و ساخت مثال : طراحي و ساخت يك تله كارآمد براي سوسك

*عناصر يك پروژه علمي *
هر پروژه علمي براي ارائه به نمايشـگاه و قـرار گـرفتن در معرض ديد و قضاوت بازديدكنندگان بايد داراي اين عناصر باشد :

  • تابلوي نمايش
  • مواد نمايشي
  • گزارش كتبي ( فقط براي پروژه هاي آزمايش )
  • دفتر كارنما

 

*کمک والدین*
والدين مي توانند به روش هاي زير به فرزند خود كمك كنند :
* در تدارك وسايل و استقرار تجهيزات كمك كنند
* فضايي مثل پاركينك يا اتاق را براي كار كردن دانـش آموز روي پروژه فراهم كنند
* پروژه هايي را انتخاب كننـد كـه مناسـب سـن و پايـه تحصيلي دانش آموز باشد
* زمان هاي مربوط به انجام كارهاي پـروژه و اتمـام آن ها را برنامه ريزي و مديريت كنند .
* فرزند خود را براي انجام تحقيق به كتابخانـه عمـومي يا مكان هاي مورد نياز ديگر ببرند .
* در كشيدن خط هاي صاف به بچه ها كمك كنند
* به توضيحات شفاهي فرزندشان در باره پروژه گـوش كنند .
* از ايمني كودك اطمينان حاصل كنند .


در اين قسمت به اهداف پروژه علمي به تفكيك پايه ها اشـاره مـي شـود تا سطح انتظار از دانش آموز و به تبع آن پروژه هاي مناسب او در هر پايه مشخص گردد :

پايه اول :

  1.  برقراري ارتباط دوطرفه با ديگران و بيان مشاهدات ، تجربيات و افكار خود از طرق مختلف ( مـثلا : شـفاهي ،تصويري و يا گرافيكي )
  2.  طبقه بندي اشياء ، رويدادها و موجودات

پايه دوم :

  1.  استفاده از حواس خود براي تفسير مشاهدات
  2.  حدس زدن مبتني بر مشاهدات در باره نتايج يك رويداد يا وضعيت

پايه سوم :

  1.  طرح سوالاتي كه باعث افزايش دامنه تحقيق و اكتشاف مبحث مورد نظر مي شود
  2.  اندازه گيري اشياء و رويدادها

پايه چهارم :

  1.  انجام پيش بيني ها برپايه دلايل و مطابق با مبحث مورد نظر
  2.  استفاده از داده هاي ( نتايج ) به دست آمده از تحقيق براي تشخيص الگوها و روابط و رسيدن به نتيجه گيري

پايه پنجم :

  1.  شناسايي متغيرهايي كه مي توانند در جريان يك آزمايش تغيير كنند .
  2.  ارزيابي صحت يك آزمايش معين
  3.  توصيف مراحل و طراحي يك آزمايش

پايه ششم :

  1.  دستكاري و كنترل كامل متغيرهاي موثر در يك آزمايش
  2.  به كار بستن راه حل هاي مختلف براي حل يك مشكل فني ( مثال : بد عمل كردن مدار الكتريكي )
  3.  طراحي و ساخت اشيا براي پاسخ به نيازهاي معين


كدام يك از انواع پروژه مهمتر است ؟
انواع 6 گانه پروژه هريك در جايگاه خود اهميت و فوائد آموزشي خود را دارد لذا نبايد نگـاه بـه ايـن موضـوع كـه در نمايشگاه كشوري تنها پروژه هاي آزمايش و طراحي و ساخت پذيرفته مي شوند باعث ايجاد اين تصور غلـط شـود كـه تنها همين نوع پروژه ها مهم و مفيد هستند . براي يك دانش آموز اول ابتدايي متناسب بـا اهـدافي كـه تعريـف كـرديم انجام يك پروژه جمع آوري و طبقه بندي بهترين گزينه است و اهداف پروژه علمي را در رابطه با او محقـق مـي كنـد .
پس والدين عزيز بهتر است به جاي انديشيدن به رقابت در نمايشگاه به نيازها و توان كودك خـود بينديشـند و اين تصور درست را ايجاد كنند كه نوع پروژه و جايزه بردن مهم نيست بلكه هـركس بتوانـد يـك پـروژه را متناسـب بـا علاقه و توان خود انجام دهد و در نمايشگاه مدرسه شركت كند برنده شده اسـت . يكـي از علـل پـذيرفتن پـروژه هـاي آزمايش و طراحي و ساخت در مرحله كشوري اولا جامعيت اين نوع پروژه از نظرتحقق اهداف آموزشي اسـت و ثانيـا اين است كه اغلب ، دانش آموزان پايه هاي چهارم و بالاتراين نوع پروژه ها را انتخاب مي كنند و ايـن دانـش آمـوزان براي شركت در يك نمايشگاه آن هم در سطح كشوري آمادگي بيشتري نسبت به پايه هاي اول تا سوم دارنـد . بنـابراين معلمان و والدين عزيز توجه داشته باشند كه نوع پروژه اهميت زيادي ندارد بلكه علاقه و توان دانش آموز و نحوه اجراي پروژه ميزان تحقق اهداف را تعيين خواهد نمود .

 

چگونه يك پروژه علمي را انجام دهيم؟

1- يك دفتر يادداشت تهيه كنيد
اين دفتر ، دفتر كارنماي پروژه ناميده مي شود . در اين دفتر وقايع و اتفاقات مربوط به پروژه را يادداشت خواهيـد كرد . دفتركارنما مسير حركت شما را ازآغاز تا پايان نشان مي دهد ( موضوعي كه به ويژه براي بازديد كننـدگان از پروژه شما اهميت دارد).
 يادداشت كردن را از زماني آغاز كنيد كه جستجوي موضوع پروژه را شروع مي كنيد .
 اتفاقات را به صورت روزانه يادداشت كنيد و هر مطلبي را كه وارد دفتر مي كنيد تاريخ گـذاري نمـوده و بنويسيد كه چه قدر وقت صرف آن كرده ايد .
 نتايج آزمايشات ، فهرست مواد مورد استفاده ، يادداشت هاي مربوط به تحقيق زمينه اي و مشخصات منابع مورد استفاده را به دقت در آن ثبت كنيد .
 هر مشكلي را كه در جريان كار با آن مواجه مي شويد يادداشت كنيد .
 راه حل هايي را كه براي غلبه بر مشكلات به كار گرفته ايد يادداشت كنيد .
 در صورت نياز از مراحل مختلف پروژه خود عكس بگيريد تا بتوانيد يـك گـزارش تصـويري از تـلاش هايتان را به ديگران نشان دهيد .( اختياري )
تحقيق زمينه اي : منظور از تحقيق زمينه اي مراجعه به منابع اطلاعاتي و جمع آوري اطلاعات مورد نياز بـراي انجـامپروژه علمي است . اين فعاليت از اجزاي ضروري انواع مختلف پروژه علمي مي باشد .

2-عناوين مختلف را كنكاش كنيد و با نيروي فكرتان يك موضوع جديد براي پـروژه خود بسازيد ( از عناوين كلي سوالاتي جزئي براي پروژه خود استخراج كنيد )
به چه چيزهايي علاقه داريد ؟ ورزش ، رايانه ، حيوانات ، غذا ، ساخت اشيا ... و غيره . به كدام يك از شاخه هـاي علم علاقمند هستيد ؟

  • گياهان ( گياه شناسي )
  • قارچ ها ، باكتري ها ( ميكروب شناسي )
  • جانوران ( جانور شناسي )
  • بدن انسان ( كالبدشناسي )
  • الكتريسيته ، جاذبه ، نيرو ، نور (فيزيك )
  • مواد شيميايي ، اسيدها و بازها ( شيمي )
  • حافظه ، خيال ، آموزش ( روانشناسي )
  • آتشفشان ها ، سنگ ها ، آب و هوا ( زمين شناسي )
  • آزمودن محصولات مصرفي ( دانش محصولات مصرفي )
  • مطالعه آماري ( آمار )

نگاه به كتابهاي درسي ، علمي ، دايره المعارف ها و سايت هاي علمي مي تواند در پيدا كردن موضوع پروژه كمك كند .

 

3- نوع پروژه خود را مشخص كنيد:

جمع آوري( كلكسيون ) همراه با طبقه بندي: پروژه جمع آوري شامل مجموعه اي از اشـياء مي شود كه بر اساس شباهت ها و تفـاوت هـا گـروه بنـدي شـده و برچسب خورده باشند. جمع آوري مي تواند پروژه خوبي براي دانش آموزان پايه هاي اول و دوم باشد.

نمونه هايي از پروژه هاي جمع آوري :

  • پرها
  • دانه هاي انگور
  • تكه هاي پوست درختان
  • پوسته هاي تخم پرندگان
  • عدسي ها
  • لانه هاي خالي حشرات
  • فسيل ها
  • برگ ها
  • ريشه ها

 

نمايش علمی: در نمايش علمي دانش آموز اطلاعات مربوط به موضوع انتخابي خود را از منابع اطلاعاتي يا از طريق مشاهده مستقيم گرد آوري نموده و آنها را در يكي از قالب هاي تحقيق ، مدل و يا نمـايش به بازديد كننـدگان ارائـه مـي نمايـد . ويژگي مشترك پروژه هايي كه در اين سه قالب قرار مي گيرند اين است كـه در همـه آنهـا از حقـايق و دسـت آوردهاي علمي كشف شده استفاده شده و انجام آزمايش و دستكاري در متغيرها توسط دانش آموز ، در توليـد ايـن اطلاعات نقشي نداشته است . در عين حال همين ويژگي مهمترين تفاوت نمايش علمي با آزمايش محسوب مي شود . در پروژه تحقيق دانش آموز به نمايش اطلاعات مكتوب و تصاوير بسنده مي كند اما در پروژه هاي مـدل و نمـايش علاوه بر ارائه اطلاعات مكتوب و تصاوير ، دانش آموز سعي مي كند با استفاده از اشياء چگونگي و چرايي ساختمان و عملكرد آنها را براي بازديد كنندگان نمايش دهد .

 

مدل ( ساخت نمونه): پروژه مدل سازي شامل ساخت اشياء براي توضيح چرايي يا چگونگي سـاختمان آنهاست . در اين نوع پروژه دانـش آموز مدلي از يك شي ء را ساخته و نمايش مي دهد و يا كاربرد آن را شرح مي دهد. اگر دانـش آمـوز قـادر بـه ساخت مدل نباشد ، مي تواند از پوستر يا نقاشي استفاده نمايد . مدل ها كمك مي كنند تا با ساختمان اشيا بهتر آشنا
شويم : اشياي خيلي كوچك ( مثل ملكول ها ) ، اشياي خيلي بزرگ ( مثل ساختار درون زمين يـا سـاختار منظومـه شمسي ) اشيايي كه به سادگي در دسترس نيستند ( مثل اندام ها و دستگاه هاي درون بدن ) و يا وسايلي كه افراد بـه ندرت شانس ديدن آنها را پيدا مي كنند ( مثل يك فضا پيما يا يك پل معلق ) به علاوه ، بعضي مدل ها قادر به كار هستند و علاوه بر توضيح چرايي و چگونگي ساختمان شيء مورد نظر كاركرد آن را هم نمايش مي دهند . كـاركرد صحيح ، انطباق با حالت اصلي ، سهولت كاربرد و اقتصادي بودن از جمله مواردي است كه بايد در ساخت مدل ها به آن ها توجه كرد . مدل ها را مي توانيد به صورت مولاژ ، برش ، ماكت و يا قادر به كار بسازيد.

نمونه هايي از پروژه هاي مدل :

  • مدل منظومه شمسي
  • برش گياهان
  • قادر به كارها ( ماشين گرمايي ، موتور الكتريكي و ... )
  • مدل ماهواره اميد
  • پوستر زنجيره غذايي
  • ماكت نقاط امن و غير امن خانه در زلزله
  • مولاژ اندام هاي بدن 

 

نمايش: پروژه نمايش شامل استفاده از اشياء براي نمايش چرايي يا چگونگي عملكرد آنها و تبيين اصول علمي حاكم بر آنهاست . در اين نوع پروژه دانش آموز يك واقعيت يا اصل علمي خاص را بازسازي نموده و نمايش مي دهد.

نمونه هايي از پروژه نمايش :

  • نمايش نحوه كار قطب نما
  • نمايش تشكيل رنگين كمان
  • نمايش بازتابش نور از سطح آينه
  • نمايش توليد آهن ربا
  • نمايش خورشيد گرفتگي و ماه گرفتگي
  • نمايش ويژگي هاي مخلوط
  • نمايش عملكرد پريسكوپ ، ذره بين ، كوره آفتابي و ...
  • نمايش نفوذ پذيري خاك
  • نمايش رسوب گذاري خاك  

 

تحقيق: پروژه تحقيق يك گزارش علمي محسوب مي شود . دراين نوع پروژه شما اطلاعات موجود در بـاره يـك موضـوع مشخص را جمع آوري نموده و آنچه را كه در مجموع ياد گرفته و يا كشف كرده ايد به مخاطبان ارائه مي كنيد. اين جزئيات را مي توان از طريق مشاهده مستقيم و يا از طريق منابع مختلف اطلاعاتي به دست آورد.

نمونه هايي از پروژه هاي تحقيق :

  • شباهت ها و تفاوت هاي بين دوزيستان و خزندگان
  • گازهاي مختلف موجود در هوا و كاربردهاي آنان در زندگي بشر هلال هاي ماه
  • تولد و مرگ ستارگان
  • بارانهاي اسيدي
  • انواع ميمونها

 

آزمايش: در اين نوع پروژه يك مسئله مشخص مطرح مي شود كه دانش آموز در ابتدا جواب آن را نمي داند ، بنابراين طـي
كردن مراحل روش علمي و انجام آزمايش براي كشف جواب سوال از ضروريات اين نوع پروژه محسوب مي شود.

نمونه هايي از پروژه هاي آزمايش :

  • رنگ جسم چه تاثيري بر ميزان جذب انرژي تابشي خورشيد دارد ؟
  • صداي انسان از ميان يك لوله تا چه مسافتي منتقل مي شود ؟
  • آيا جامدات مختلف صوت را به يك اندازه از خود عبور مي دهند ؟
  • آيا عواطف انساني مي تواند بر رشد يك گياه موثر باشد ؟
  • آيا مورچه ها سليقه غذايي دارند ؟
  • آيا دما بر قدرت يك آهنرباي دائمي تاثير دارد ؟

دانش آموزان پايه سوم و بالاتر بهتر است از انتخاب پروژه هاي جمع آوري خودداري نموده و پـروژه خـود را از انواع ديگر انتخاب نمايند .

 

طراحي و ساخت: پروژه هاي طراحي و ساخت ، پروژه هايي هستند كه در آنها دانش آموز براي پاسخگويي به يك نياز مشـخص بـه ابداع يك وسيله ، فن (تكنيك) يا برنامه كامپيوتري دست مي زند و پس از طراحي آن را مي سازد و تست مي كند و نهايتا آن را به نمايشگاه علمي ارائه مي نمايد . اين كار مستلزم طي كردن روش مهندسـي است و بايد گفـت كـه حاصل آن، اختراعِ يك وسيله ، فن(تكنيك) و يا برنامه كامپيوتري است .

نمونه هايي از پروژه هاي طراحي و ساخت :

  • طراحي و ساخت يك تله ي كار آمد براي سوسك حمام
  • ساخت يك موشك كاغذي با زمان پرواز طولاني ؟
  • ساخت يك آبپاش چمن كه بهتر از نمونه هاي فعلي كار مي كند؟
  • طراحي يك خانه با كمترين اتلاف انرژي
  • ساخت يك بتن سبكتر و مقاومتر از نمونه هاي فعلي
  • طراحي و ساخت يك پل كه بيشترين وزن را تحمل مي كند ؟
  • كاغذ با چه مدل تاخوردگي بيشترين فشار را تحمل مي كند ؟
  • يك دستگاه تصفيه كننده ي آب با انرژي خورشيد
  • ساخت يك دام براي حشرات پرنده
  • يك دستگاه موش ياب
  • وسيله اي براي دور نگهداشتن مورچه ها از آشپزخانه
  • ابداع فن(تكنيك) جديدي براي تجزيه آب ابداع فن(تكنيك) جديدي براي كاشت هندوانه در مناطق خشك
  • طراحي و ساخت يك برنامه كامپيوتري براي ويروس يابي
  • طراحي و ساخت يك برنامه كامپيوتري براي ذخيره آدرس و شماره تلفن افراد
  • طراحي و ساخت يك برنامه كامپيوتري براي هدايت خودكار يك روبات زنده ياب

 

 

آمادگي براي داوري
در نمايشگاه علمي فرصت ملاقات و صحبت با داوران را پيدا خواهيد كرد . اگر براي چنـين مصـاحبه اي آمـادگي قبلي داشته باشيد ، اين گفتگو وقت مناسبي است براي اين كه تصوير مثبتي از كارتان در ذهن آنها ايجاد نماييد . تمرين و آمادگي براي داوري نمايشگاه علمي ( كار نيكو كردن از پر كردن است ! )
o هر چه بتوانيد پروژة علمي خود را بهتر به ديگران انتقال دهيـد ، شـانس بيشـتري بـراي موفقيـت خواهيد داشت .
o متن يك سخنراني كوتاه ( در حدود 2 تا 5 دقيقه اي )را بنويسيد و پروژة علمي خودتـان را در آن خلاصه كنيد . شما اين سخنراني را در اولين ملاقات با داوران ارائه خواهيد كرد ( به خـاطر داشـته باشيد كه در مورد نظريه هايي كه پروژة علمي شما بر آن استوار است صحبت كنيد ، و اينكه چـرا پروژة شما اينگونه كه هست ، انجام شده است ).
o فهرستي از سؤالاتي كه فكر مي كنيد داوران از شما خواهند پرسيد تهيه كنيد و جواب آنها را آماده و تمرين كنيد . توضيح دادن به افراد ديگر را تمرين كنيد و هنگام توضيح دادن پـروژه خـود بـه آنها تصور كنيد كه آنها داور هستند.
o تمرين كنيد كه پروژة علمي خودتان را با عبارات ساده توضيح دهيد ، به گونه اي كـه بـراي هـر كسي قابل فهم باشد. خودتان و كارتان را در طول زمان داوري نمايشگاه با انگيزه و انرژي به بازديدكننـدگان معرفـي كنيد و در اين كار حرفه اي عمل كنيد !
o بهترين استفاده را از تابلوي نمايش انجام دهيد . هنگامي كه در بارة جداول و نمودارها توضيح مي دهيد به آنها اشاره كنيد.
o هميشه مشتاق و مثبت انديش باشيد .
o هنگام جواب دادن اعتماد به نفس داشته باشيد و من من نكنيد.
o اگر در بارة آنچه داور از شما پرسيده جواب مطمئني نداريد يا اصلاً جواب سؤال او را نمي دانيد ، بهتـر است كه بگوييد "نمي دانم ."
o با هر كسي كه از غرفة شما بازديد مي كند مانند يك داور رفتار نماييد .
o پس از نمايشگاه علمي ، هميشه پي گيرِ بازخوردهاي كارتان از نظر داوران باشيد تا براي بهبود پـروژه از آنها استفاده كنيد.
 

تعدادي از سؤالات معمول داوران
o چقدر از ديگران كمك گرفته ايد ؟
o داده هايتان چه چيزي را به شما مي گويند ؟
o چرا اين پژوهش مهم است ؟
o نمودارهايتان نمايانگر چه چيزي هستند ؟
o هنگامي كه آزمايشتان را انجام مي داديد با چه مسائل و مشكلاتي مواجه شديد و چگونه آنها را رفع كرديد ؟
o مهمترين نكات جالب توجه (سه نكته) كه شما در موقع انجام اين پروژة علمي يادگرفته ايد كدامند ؟
o انجام چه پژوهش هاي بيشتري را در آينده در مورد اين پروژة علمي پيش بيني نموده ايد و يا تمايل به انجام آن داريد ؟ ( تحقيقات بعدي شما )


 


نظرات شما عزیزان:

susan
ساعت15:50---14 بهمن 1394
khub bud

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: مطالب آموزشی علوم تجربی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 12 / 10 / 1393برچسب:علوم نادری پور,جابربن حیان, | 22:39 | نویسنده : نادری پور - مدرس علوم تجربی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مطالعه مقالات